Går i mina egna tankar

Jag tänker mest hela tiden på hur vi ska göra för att kunna förbättra det för mig och Pontus i hans lägenhet, inte helt enkelt att bo 2 i en etta.

Här följer en hel del tankar jag har om vad som kan till att hända i framtiden:

istället för att ha ett nattygsbord så tänkte ja o pontus att jag kunde ta o sy en liten grej att ha på soffans armstöd..



http://www.alltihemmet.se/inspiration_och_ideer/artiklar/2008/sybeskrivningar/index.xml
där hittar du en typ.

Vi har nämligen soffans armstöd vid huvudänden av sängen.
 
negativa är bara att pontus inte har raka armstöd på utsidan, men det kan ju inte göra så mkt.
 
får välja snygga tyger, kanske vi har nåt hemma till o me.

Lite mer planer jag har till lägenheten:
 
1.
Istället för gardiner (som dessutom inte alla blivit färdigsydda ännu och inte kommit upp) (pratar om vardagsrummet nu) så tycker jag att han skulle ha hissgardiner. några snyggt mönstrade.
Vi har ju soffan placerad framför fönstret och tycker inte det är så snyggt att gardinerna hänger ner bakom soffan.
Pontus är inte jätte exalterad för detta, men det är en ide jag har iaf..
 
2.
på den lilla pallen han har vid fotändan av sängen vill vi köpa en rund dyna och lägga på.

Visa mer information en variant som finns på Indiska för 299 kr. en med mer passande tyg och lite billigare hade varit bättre.

den skulle vara i nåt roligt mönster, kanske hittar en imon jag o syrran när vi är i Hässleholm.
om det blir hissgardiner så är det ju snyggt om det är samma mönster, skulle även varit kuddar på sängen o eventuellt i soffan i samma tyg också.
 
ska kolla nisses o hemtex imon. :P
 
3.
Fläkt vill jag ha, pontus vill ha en ny lägenhet..
 
4.
Han har en lampa i köksfönstret..
LAMPAN Bordslampa
men som du ser är den inte så rolig. ser roligare ut på bilden än i verkligheten ser jag..men den är helt plastig. inte alls kul. (kostar för övrigt endast 29kr på ikea)
 
men jag har massvis med lampfötter som inte används där hemma på vinden som är mina..så en ny snygg skärm hade ju varit trevligt.
 
(har köpt ny lampa ovanför köksbordet, blev super snygg)


så ser den ut.. snygg va?
fast med äkta värmeljus såklart.
Köpt på Clas Ohlson för 349 kr.

5.
Ngn form utav förvaring till den stora högen med sladdar som samlar damm bakom datorn hade varit bra..
såg en snygg, men vet inte... då måste man ju beställa från internet.

sladdump-200.jpg
Kostar 95 kr på http://www.inreda.com/
 
6.
I hallen har pontus ett element på väggen mellan toadörr och garderobsdörr.. ovanför det har han en spegel, den skulle jag vilja byta ut och sätta en hylla under. På hyllan skulle nycklar läggas och telefonen skulle vara där, men då är man tvungen att fixa en snubbe som grejar med telefonjacken, för just nu fungerar bara uttaget vid datorn.
(bättre skulle klart vara att bygga ett elementskydd med hylla ovanpå)
 
7.
Bredvid spegeln skulle jag nog sätta en väggljusstake.. (har 4 olika hemma som inte sitter uppe)
Kanske kan göra en i betong annars. Kusin Lotta hjälper nog gärna till, hon är duktig på betong.
 
8.
På golvet i hallen skulle jag köpa en ny dörrmatta. en som man själv skär till i rätt mått o som passar perfekt i alla hörnor.
 
9.
På golvet under vägglampan i hallen skulle jag sätta ett litet skåp till förvaring av mössor o likanande, eller till skor.
Eller så skulle jag bara placera ett paparlyställ där.
Om man ska fortsätta ha det som han har nu, dvs en pall med en korg ståendes ovanpå och i korgen liggandes mössar och vantar.. så skulle jag vilja köpa en korg som är gjord av gamla bildäck..
så snyggt!

10.
Dörren in till köket skulle jag (om jag nu ska göra ngt me den överhuvud taget) sätta en fondbild på (en som är speciellt gjord för dörrar)
http://www.inreda.com/ hittar man den
ses-kitchen-whisk-200.jpg850 kr.. dyrt, men snyggt.
 
11.
Skulle det inte passa med den fondbilden på köksdörren så finns denna att sätta på toadörren.



den är me rätt snygg.
eller denna

ses-bath-olive-200.jpg
De kostar 850 kr styck de med.
 
12.
Badrummets blandare i handfatet hade jag snabbt bytt om inte det varit för ekonomin, den är inge kul.
sån stor klump ovanpå som man måste trycka upp med våld.
Inge bra när man ska tvätta ansiktet, vattnet blir alltid antingen för varmt eller för kallt eftersom man måste ta i så mkt för att rubba klumpen så flyttar den sig alldeles för mkt.
 
13.
stannar i badrummet och självklart hade jag gärna velat byta från blåa våtrumstapeter och våtrumsgolv..så plastigt..till snyggt modernt kakel.
men nu ska vi vara lite realistiska.. så det kommer aldrig att bli av.
 
14.
Nytt badrumsskåp (ovanför handfatet) + ett till ovanför själva toastolen.. bra till mediciner o andra piller o förnödenheter.
Funderar lite på Ikeas serie vättern.. (vi har redan två skåp på golvet som är i serien vättern) Skulle isf köpa en väggskåps stomme som är avlång vågrätt (ovanför toan) o en som är avlång lodrätt (ovanför vasken. den som ska va ovanför vasken köper man spegeldörr till och till den ovanför toan köper man likadan skåpsdörr som vi köpte till skåpen som står på golvet.
Skåpet är 19 djupt, vilket jag tycker verkar vara lagom.
VÄTTERN NYGRUND Dörr
så ser skåpsdörren ut.
 
15.
Köket är i behov av lite renovering. det är fint, men gammalt o trist.
Köksluckorna stannar inte stängda utan öppnar sej av sej själva, diskbänken är alldeles för låg o man får väldigt ont i ryggen när man diskar.
Så nya stommar, nya skåpsdörrar, nya lådor, ny bänkskiva. vasken är helt ok förutom att det ör konstigt svart på vissa ställen som inte går att få bort...så det blir ny vask isf me.
Fast det blir nog inget av det, men drömma kan man ju.
 
16.
Fläkt saknas i köket, finns än så länge bara ett hål i väggen, kan inte tänka mej att där är så mkt sug i det.
(skrev om fläkt i punkt 3, men det är värt att nämna igen)
Speciellt med tanke på att allt i köket har en liten fetthinna som är nästan omöjlig att få bort. blir väldigt varmt i köket o matosen sprider sej runt i hela köket o resten av lägenheten..

LAGAN CH 100 W Fläktkåpa
denna heter LAGAN och finns på ikea, kostar endast 595 kr. billigaste som finns :)
men den ska ju monteras dit också.
som köket ser ut just nu med skåp o grejer så skulle det bli väldigt konstigt att placera en fläkt ovanför spisen, men det känns nödvändigt.
 
17.
En diskmaskin hade ju varit skönt, men dream on kan jag säga till mig själv.. jag får stå ut med diskandet, vi är ju bara 2 personer.
 
18.
En ny spis..med tanke på att den spisen som finns i lägenheten nu gissningsvis är från 50-talet någon gång. Jobbig när man ska laga mat i ugnen och man vill kolla till så att det inte bränns vid ovanpå, då måste man öpnna för det finns ingen ruta på utsidan.
Ugnen är väldigt väldigt liten dessutom, inga stora gratänger här inte.
 
19.
Ny digital microvågsugn, den vi har nu vrider man och det finns ingen ruta där man ser hur lång tid eller hur många grader den är inställd på.
 
20.
Fler uttag i köket, finns endast 2 vid 'laga mat' delen och då är det ena upptaget med micron och den andra är upptagen av en sladd som till hör nästa punkt.
 
21.
Lampor under skåpen.
Finns endast ovanför vasken, den är dessutom inge kul.. nya hade varit skönt.
 
22.
Större säng.. kan flytta upp min här, men då behövs en huvudgavel..
Pontus 120 säng är lite väl trång.. saknar min 160 säng.. gör mkt skillnad med 40 cm.
 
23.
Ovanför sängens huvudgavel skulle vi vilja ha en hylla där vi kan placera mina sänglampor som man fäster med clips.. de är ju så snygga!
(inköpta på mollyshus.se för ca 400 kr styck, men de finns inte kvar - jag köpte de sista)
 
24.
Min byrå (MALM, björk, från ikea) tänker vi flytta upp hit.
På den skulle det nog vara fint med en liten lampa.
MALM Byrå med 6 lådor
25.
Nya mattor. Just nu finns här en grön sliten trasmatta, vilket inte känns så kul.
 
26.
Ny skrivbordsstol (2st)
En till datorn och en till keyboarden.
 
27.
Ny hängare i köket till disk handdukar.
 
28.
Något som inte hade varit helt fel är ett nytt skrivbord till datorn, det som finns nu är väl helt ok, men ingen höjdare. man kan tex inte sitta med benen i kors för det är för lågt.
då får man sänka den knarrande skrivbordsstolen och sitta ända nere på golvet.
 
29.
flytta gitarren på väggen från fönsterväggen till sängens fotända.
 
30.
där gitarren är nu skulle det vara fint med antingen ett liten vägg-vitrinskåp, tavla eller en vägglampa.
 
31.
Elen i hallen fungerar inte som den ska. Få den att fungera + sätta in extra uttag eftersom lampan som sitter på väggen bråkar om uttag i köket som är upptagna av micro och vasklampan.
 
32.
Tvn står på så sätt att man kan se den både från soffa och säng, men det blir bättre om man vinklar den lite beroende på vart man vill se på tvn, en snurrplatta hade varit på sin plats för att inte slita upp tvmöbeln.
 
OBSERVATÖR Vridplatta OBSERVATÖR vridplatta från IKEA 199kr
 
 
Det var en hel del, kommer antagligen på andra saker, men detta får räcka så länge.

Låt mig få höra dina åsikter, kommentera!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0